ALGEMENE
VOORWAARDEN VOOR LEVERING- EN SERVICE-ONDERHOUDOVEREENKOMSTEN
(CONSUMENTEN)
VAN: Brand
Preventie Nederland (BPN Groothandel B.V.)
Pascal
40
Middelharnis
hierna
te noemen: gebruiker
Artikel
1 Definities
1.
In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de
navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is
aangegeven.
Gebruiker:
de gebruiker van de algemene voorwaarden.
Opdrachtgever:
de wederpartij van gebruiker.
Overeenkomst:
de overeenkomst tot levering en dienstverlening.
De
levering: de overeenkomst tot koop en verkoop met betrekking tot een
roerende zaak, die wordt gesloten door gebruiker en opdrachtgever.
Artikel
2 Algemeen
1.
Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en
overeenkomst tussen gebruiker en een opdrachtgever waarop gebruiker
deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze
voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is
afgeweken.
2.
De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
overeenkomsten met gebruiker, voor de uitvoering waarvan derden
dienen te worden betrokken.
3.
Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts
geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
4.
De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden
van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
5.
Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden
nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige
bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing.
Gebruiker en opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde
nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde
bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk
het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht
worden genomen.
Artikel
3 Aanbiedingen en offertes
1.
De door gebruiker gemaakte aanbiedingen en offertes zijn
vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders
aangegeven. Gebruiker is slechts aan de offertes gebonden indien de
aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen
worden bevestigd, tenzij anders aangegeven.
2.
Gebruiker kan niet aan zijn aanbiedingen en offertes worden gehouden
indien de opdrachtgever, naar termen van redelijkheid en billijkheid
en in het maatschappelijk verkeer gangbare opvattingen, had behoren
te begrijpen dat de aanbieding of offerte danwel een onderdeel
daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
3.
De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn inclusief BTW
en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader
van de overeenkomst te maken kosten, waaronder verzend- en
administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
4.
De totaalkosten van de levering van - en service onderhoud aan de
rookmelders uit de aanbiedingen zijn bij indienstneming direct
verschuldigd aan gebruiker maar inbaar in 4 termijnen waarbij er een
eerste afwijkend bedrag wordt afgesproken bij het aangaan van de
overeenkomst en daarna 3 gelijke jaarlijkse termijnen.
5.
Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in
de offerte opgenomen aanbod is gebruiker daaraan niet gebonden. De
overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding
tot stand, tenzij gebruiker anders aangeeft.
6.
Een samengestelde prijsopgave verplicht gebruiker niet tot het
verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig
deel van de opgegeven prijs.
7.
Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige
opdrachten.
Artikel
4 Garantie
1.
Gebruiker garandeert dat de te leveren zaken voldoen aan de
gebruikelijke eisen en normen die daaraan kunnen worden gesteld en
vrij zijn van welke gebreken ook.
2.
De onder 1. genoemde garantie geldt eveneens indien de te leveren
zaken zijn bestemd voor het gebruik in het buitenland en de consument
van dit gebruik ten tijde van het aangaan van de overeenkomst
uitdrukkelijk schriftelijk melding heeft gemaakt aan gebruiker.
3.
De onder 1. genoemde garantie geldt gedurende een periode van 12
maanden na levering, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
4.
Indien gewenst verschaft gebruiker de opdrachtgever een schriftelijk
garantiebewijs. Bij gebreke hiervan geldt de aanschafdatum als
ingangsdatum met betrekking tot de garantie.
5.
Indien de te leveren zaken niet voldoen aan deze garanties, zal
gebruiker de zaak binnen redelijke termijn na ontvangst daarvan
danwel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, na
schriftelijke kennisgeving ter zake van het gebrek door de
opdrachtgever, naar keuze van gebruiker vervangen of zorgdragen voor
herstel. In geval van vervanging verbindt de opdrachtgever zich reeds
nu de vervangen zaak aan gebruiker te retourneren en de eigendom
daarover aan gebruiker te verschaffen.
6.
De te dezen genoemde garantie geldt niet wanneer het gebrek is
ontstaan als gevolg van onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik of
wanneer, zonder schriftelijke toestemming van gebruiker, de
opdrachtgever of derden wijzigingen hebben aangebracht dan wel
trachten aan te brengen aan de zaak of deze hebben aangewend voor
doeleinden waarvoor de zaak niet bestemd is.
7.
Indien de geleverde zaak niet overeenstemt met hetgeen was
overeengekomen en deze niet-conformiteit een gebrek is in de zin van
de regeling van de productaansprakelijkheid, dan is gebruiker niet
aansprakelijkheid voor de daaruit voortvloeiende gevolgschade.
8.
Het in deze algemene voorwaarden bepaalde ter zake van garantie, laat
onverlet de garantieaanspraken van de opdrachtgever uit hoofde van de
wet, alles met inachtneming van het in deze algemene voorwaarden en
de overeenkomst bepaalde, daaronder begrepen de aard en de
hoedanigheid van hetgeen aan de opdrachtgever is verkocht en
geleverd.
Artikel
5 Eigendomsvoorbehoud
1.
Gebruiker blijft volledig eigenaar van de geleverde zaak tot het
moment dat de koopprijs volledig is voldaan.
Artikel
6 Onderzoek, reclames
1.
De opdrachtgever is gehouden het geleverde op het moment van
(af)levering, doch in ieder geval binnen zo kort mogelijke termijn te
(doen) onderzoeken. Daarbij behoort de opdrachtgever te onderzoeken
of kwaliteit en kwantiteit van het geleverde overeenstemmen met
hetgeen is overeengekomen, althans voldoet aan de eisen die daaraan
in het normale (handels-) verkeer gelden.
2.
Eventuele zichtbare tekorten behoren binnen acht dagen na levering
schriftelijk aan gebruiker te worden gemeld dit met gelijktijdige
overhandiging van het garantiebewijs en de gebrekkige zaak, tenzij
dit onmogelijk dan wel onredelijk bezwarend is.
3.
Een niet zichtbaar gebrek dient de opdrachtgever binnen veertien
dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen de garantietermijn te
melden aan gebruiker met inachtneming van het in het vorig lid van
dit artikel bepaalde. Na verloop van de garantietermijn is gebruiker
gerechtigd alle kosten voor reparatie of vervanging, inclusief
administratie-, verzend- en voorrijd-kosten in rekening te brengen.
4.
Indien ingevolge het vorig lid tijdig wordt gereclameerd, blijft de
opdrachtgever verplicht tot afname en betaling van de gekochte zaken.
Wenst de opdrachtgever gebrekkige zaken te retourneren, dan geschiedt
zulks met voorafgaande schriftelijke toestemming van de gebruiker en
op de wijze zoals door gebruiker aangegeven.
Artikel
7 Risico-overgang
1.
Het risico van verlies of beschadiging van de producten die voorwerp
van de overeenkomst zijn, gaat op de opdrachtgever over op het moment
waarop deze aan de opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden
geleverd en daarmee in de macht van de opdrachtgever of van een door
de opdrachtgever aan te wijzen derden worden gebracht.
Artikel
8 Prijsverhoging
1.
Indien gebruiker met de opdrachtgever bij het sluiten van de
overeenkomst een bepaalde prijs overeenkomt, is gebruiker niettemin
gerechtigd tot verhoging van de prijs, ook wanneer de prijs
oorspronkelijk niet onder voorbehoud is opgegeven.
2.
Indien een prijsverhoging plaatsvindt binnen drie maanden na het
sluiten van de overeenkomst, kan de opdrachtgever de overeenkomst
door een schriftelijke verklaring ontbinden ongeacht het percentage
van de verhoging, tenzij
-
de prijsverhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of een op de
gebruiker rustende verplichting ingevolge de wet of
-
indien bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de
koop zal plaatsvinden.
Artikel
9 Uitvoering van de levering- en service 0nderhoud-overeenkomst
1.
Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en
overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander
op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.
2.
Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit
vereist, heeft gebruiker het recht bepaalde werkzaamheden te laten
verrichten door derden.
3.
De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan
gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de
opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze
noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan
gebruiker worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de
overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan gebruiker zijn
verstrekt, heeft gebruiker het recht de uitvoering van de
overeenkomst op te schorten en / of de uit de vertraging
voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de
opdrachtgever in rekening te brengen.
4.
Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook,
doordat gebruiker is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte
onjuiste en / of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of
onvolledigheid voor gebruiker kenbaar behoorde te zijn.
5.
Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden
uitgevoerd kan gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een
volgende fase behoren opschorten tot dat de opdrachtgever de
resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft
goedgekeurd.
6.
Indien door gebruiker of door gebruiker ingeschakelde derden in het
kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van
opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt
opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in
redelijkheid gewenste faciliteiten.
7.
Opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor eventuele aanspraken van
derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade
lijden en welke aan opdrachtgever toerekenbaar is.
8.
Indien gebruiker een termijn voor levering heeft opgegeven, is deze
indicatief. Een opgegeven levertijd is dan ook nimmer een fatale
termijn. De uiteindelijke levertijd zal de opgegeven levertijd echter
nimmer met meer dan één maand overschrijden, tenzij er sprake is
van overmacht. Bij overschrijding van een termijn dient de
opdrachtgever gebruiker schriftelijk ingebreke te stellen.
Artikel
10 Wijziging van de overeenkomst
1.
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor
een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten
werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en
in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
2.
Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of
aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor
worden beïnvloed. Gebruiker zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk
hiervan op de hoogte stellen.
3.
Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële
en / of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal gebruiker de
opdrachtgever hierover tevoren inlichten.
4.
Indien een vast honorarium is overeengekomen zal gebruiker daarbij
aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst
een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
5.
In afwijking van lid 3 zal gebruiker geen meerkosten in rekening
kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van
omstandigheden die aan gebruiker kunnen worden toegerekend.
Artikel
11 Contractsduur; uitvoeringstermijn
1.
De overeenkomst tussen gebruiker en een opdrachtgever wordt aangegaan
voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders
voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders
overeenkomen.
2.
Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van
bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer
een fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn
dient de opdrachtgever gebruiker derhalve schriftelijk ingebreke te
stellen.
Artikel
12 Honorarium
1.
Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast
honorarium overeenkomen.
2.
Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium
worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het
honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van
gebruiker, geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden
verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
3.
Het honorarium is en eventuele kostenramingen zijn inclusief BTW.
4.
Bij opdrachten met een looptijd van meer dan drie maanden zullen de
verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht.
5.
Indien gebruiker met de opdrachtgever een vast honorarium of
uurtarief overeenkomt, is gebruiker niettemin gerechtigd tot
verhoging van dit honorarium of tarief.
6.
Voorts is gebruiker gerechtigd prijsstijgingen door te berekenen
indien zich tussen het moment van aanbieding en levering, de tarieven
ten aanzien van bijv. lonen zijn gestegen.
7.
Bovendien mag gebruiker het honorarium verhogen wanneer tijdens de
uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk
overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate
onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en
zulks niet toerekenbaar is aan gebruiker, dat in redelijkheid niet
van gebruiker mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te
verrichten tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium.
Gebruiker zal de opdrachtgever in dat geval van het voornemen tot
verhoging van het honorarium of tarief in kennis stellen. Gebruiker
zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal ingaan,
vermelden.
Artikel
13 Betaling
1.
Tenzij anders overeengekomen dient de eerste betaling netto contant
plaats te vinden bij levering en vervolgbetalingen netto contant bij
het jaarlijkse onderhoud. Bij betaling anders dan terstond en contant
mag gebruiker aanvullende kosten in rekening brengen, bijvoorbeeld
administratiekosten. Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties
schorten de betalingsverplichting niet op.
2.
Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de
afgesproken termijn dan is de opdrachtgever van rechtswege in
verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per
maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de
wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden
berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het
moment van voldoening van het volledige bedrag.
3.
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van
betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van gebruiker op de
opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
4.
Gebruiker heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen te
laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten,
vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in
mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
Gebruiker
kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling
weigeren, indien de opdrachtgever een andere volgorde voor de
toerekening aanwijst.
Gebruiker
kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet
eveneens de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden
voldaan.
Artikel
14 Eigendomsvoorbehoud
1.
Alle door gebruiker geleverde zaken, daaronder eventueel mede
begrepen ontwerpen, schetsen, tekeningen, films, software,
(elektronische) bestanden, enz., blijven eigendom van gebruiker
totdat de opdrachtgever alle navolgende verplichtingen uit alle met
gebruiker gesloten overeenkomsten is nagekomen.
2.
De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud
vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
3.
Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde
zaken danwel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is
opdrachtgever verplicht gebruiker zo snel als redelijkerwijs verwacht
mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
4.
Door gebruiker geleverde zaken, die krachtens het onder 1. van dit
artikel bepaalde onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts
in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht
en nimmer als betaalmiddel worden gebruikt.
5.
Voor het geval dat gebruiker zijn in dit artikel aangeduide
eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever reeds nu
onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan gebruiker of
door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de
eigendommen van gebruiker zich bevinden en die zaken mede terug te
nemen.
Artikel
15 Incassokosten
1.
Is opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van één
of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter
verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van
opdrachtgever. In
ieder geval is opdrachtgever in geval van een geldvordering
incassokosten verschuldigd. De incassokosten worden berekend
overeenkomstig de in de Nederlandse rechtspraak algemeen erkende
methoden in incassozaken.
2.
Indien gebruiker hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs
noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
3.
De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen
eveneens voor rekening van opdrachtgever.
4.
Opdrachtgever is over de gemaakte incassokosten rente verschuldigd.
Artikel
16 Onderzoek, reclames
1.
Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever
binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na
voltooiing van de betreffende werkzaamheden te worden gemeld aan
gebruiker. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke
omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat gebruiker in
staat is adequaat te reageren.
2.
Indien een klacht gegrond is, zal gebruiker de werkzaamheden alsnog
verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de
opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door
de opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
3.
Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet
meer mogelijk of zinvol is, zal gebruiker slechts aansprakelijk zijn
binnen de grenzen van artikel 15.
Artikel
17 Opzegging
1.
Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde schriftelijk
opzeggen.
2.
Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door opdrachtgever,
heeft gebruiker recht op compensatie vanwege het daardoor ontstane en
aannemelijk te maken bezettingsverlies, tenzij er feiten en
omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan
gebruiker zijn toe te rekenen. Voorts is opdrachtgever alsdan
gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte
werkzaamheden. De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte
werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud ter beschikking worden
gesteld aan opdrachtgever.
3.
Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door gebruiker, zal
gebruiker in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van
nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en
omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan
opdrachtgever toerekenbaar zijn.
4.
Indien de overdracht van de werkzaamheden voor gebruiker extra kosten
met zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening
gebracht.
Artikel
18 Opschorting en ontbinding
1.
Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten
of de overeenkomst te ontbinden, indien:
-
Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet
volledig nakomt.
-
na het sluiten van de overeenkomst gebruiker ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de
verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te
vrezen dat de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk
zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de
tekortkoming haar rechtvaardigt.
2.
Voorts is gebruiker bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden
indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat
nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van
redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel
indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard
zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in
redelijkheid niet mag worden verwacht.
3.
Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van
gebruiker op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien
gebruiker de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij
zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
4.
Gebruiker behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
Artikel
19 Teruggave ter beschikking gestelde zaken
1.
Indien gebruiker aan opdrachtgever bij de uitvoering van de
overeenkomst zaken ter beschikking heeft gesteld is opdrachtgever
gehouden het geleverde binnen 14 dagen in oorspronkelijke staat, vrij
van gebreken en volledig te retourneren. Indien de opdrachtgever deze
verplichting niet nakomt zijn alle hieruit voortvloeiende kosten voor
zijn rekening.
2.
Indien opdrachtgever, om welke reden ook, na daartoe strekkende
aanmaning, alsnog in gebreke blijft met de onder 1. genoemde
verplichting, heeft gebruiker het recht de daaruit voortvloeiende
schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging, op
opdrachtgever te verhalen.
Artikel
20 Aansprakelijkheid
1.
Indien gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze
aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
2.
Indien door gebruiker geleverde zaken gebrekkig zijn, is de
aansprakelijkheid van gebruiker jegens de opdrachtgever beperkt tot
hetgeen in deze voorwaarden onder "Garanties" is geregeld.
3.
Wanneer de producent van een gebrekkige zaak aansprakelijk is voor
gevolgschade, dan wordt de aansprakelijkheid van de gebruiker beperkt
tot herstel of vervanging van de zaak, dan wel terugbetaling van de
koopprijs.
4.
Onverminderd het bovenstaande is gebruiker niet aansprakelijk indien
de schade is te wijten aan opzet en / of grove schuld en / of
verwijtbaar handelen, dan wel onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik
van de opdrachtgever.
5.
Indien gebruiker aansprakelijk is voor directe schade, dan is die
aansprakelijkheid beperkt tot maximaal tweemaal het declaratiebedrag,
althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid
betrekking heeft. De aansprakelijkheid is te allen tijde beperkt tot
maximaal het bedrag van de door de assuradeur van gebruiker in het
voorkomende geval te verstrekken uitkering.
6.
In afwijking van hetgeen onder 5. van dit artikel is bepaald, wordt
bij een opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de
aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes maanden
verschuldigde honorariumgedeelte.
7.
Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
-
de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van
de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in
de zin van deze voorwaarden;
-
de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van
gebruiker aan de overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet
aan gebruiker toegerekend kunnen worden;
-
redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade,
voor zover opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot
beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene
voorwaarden.
8.
Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder
begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade
door bedrijfsstagnatie.
9.
De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid
voor directe schade gelden niet indien de schade te wijten is aan
opzet of grove schuld van gebruiker of zijn ondergeschikten.
Artikel
21 Risico-overgang
1.
Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van
de overeenkomst zijn, gaat op opdrachtgever over op het moment waarop
deze aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en
daarmee in de macht van opdrachtgever of van een door opdrachtgever
aan te wijzen derden worden gebracht.
Artikel
22 Overmacht
1.
Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting,
indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid
die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een
rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun
rekening komt.
2.
Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast
hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle
van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop
gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet
in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het
bedrijf van gebruiker worden daaronder begrepen.
3.
Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien
de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat
gebruiker zijn verplichtingen had moeten nakomen.
4.
Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de
verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode
langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de
overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van
schade aan de andere partij.
5.
Voor zoveel gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht
inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is
nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen
respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is
gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te
komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze
declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel
23 Geheimhouding
1.
Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle
vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst
van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als
vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit
voortvloeit uit de aard van de informatie.
2.
Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke
uitspraak, gebruiker gehouden is vertrouwelijke informatie aan door
de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken,
en gebruiker zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel
door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning,
dan is gebruiker niet gehouden tot schadevergoeding of
schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot
ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor
ontstaan.
Artikel
24 Intellectuele eigendom en auteursrechten
1.
Alle door gebruiker verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen,
overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn
uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en
mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van gebruiker
worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden
gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders
voortvloeit.
2.
Gebruiker behoudt het recht de door de uitvoering van de
werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken,
voorzover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van
derden wordt gebracht.
Artikel
25 Geschillen
1.
De rechter in de vestigingsplaats van gebruiker is bij uitsluiting
bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter
bevoegd is. Niettemin heeft gebruiker het recht het geschil voor te
leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
2.
Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich
tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg
te beslechten.
Artikel
26 Toepasselijk recht
1.
Op elke overeenkomst tussen gebruiker en de opdrachtgever is
Nederlands recht van toepassing.
Artikel
27 Wijziging, uitleg en vindplaats van de voorwaarden
1.
Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van
Koophandel te Rotterdam.
2.
Ingeval van uitleg van de inhoud en strekking van deze algemene
voorwaarden, is de Nederlandse tekst daarvan steeds bepalend.
3.
Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie
zoals die gold ten tijde van het totstandkomen van de overeenkomst.